Speciální pedagog
se na základě aktuální situace ve škole v oblasti speciálně-pedagogické věnuje:
- vyhledávání žáků v riziku školního neúspěchu, žáků se speciálními vzdělávacími
potřebami,
- vypracování plánu pedagogické podpory pro konkrétního žáka,
- nastavování podpůrných opatření 1. stupně ve spolupráci s ostatními vyučujícími,
- provádění speciální pedagogické diagnostiky,
- na základě výsledků speciálně pedagogické diagnostiky poskytování následných
doporučení pro žáka,
- realizaci podpůrných opatření spolu s ostatními pedagogy dle doporučení PPP nebo
SPC,
- průběžnému sledování a vyhodnocování účinnosti poskytovaných podpůrných
opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a s rizikem vzniku speciálních
vzdělávacích potřeb, dle potřeby navržení a realizace úprav? vlastní práci se žáky v rámci speciálně pedagogické péče vyplývající z doporučení PPP a SPC,
- podpoře vzdělávání a sociálního začleňování žáků z odlišného kulturního prostředí
a s odlišnými životními podmínkami,
- komunikaci se zákonnými zástupci dětí se speciálními vzdělávacími potřebami či
s rizikem jejich vzniku, dle možností poradenské služby,
- komunikaci, spolupráci, popř. metodickému vedení ostatních pedagogů v otázkách
týkajících se speciální pedagogiky,
- komunikaci a spolupráci se školskými poradenskými zařízeními (PPP, SPC) a s dalšími institucemi či odbornými pracovníky.
Podívejme se nyní, jaké jsou nejčastější specifické poruchy učení a jaké jsou
techniky v průběhu reedukace:
Dyslexie
- Narušení poznávacích schopností, problémy s plynulým čtením, problémy
s rozeznáváním písmen a jejich záměna jsou nejčastějšími projevy dyslexie. Tato porucha,
stejně jako ostatní specifické poruchy, nikterak neovlivňuje intelekt dítěte. Často je dyslexie
získaná porucha na základně dědičnosti (u rodičů dyslektiků se porucha projeví až u 50 % dětí).
- Redukce poruchy spočívá v nácviku čtení speciálními metodami, které dítěti pomohou
se čtením a porozuměním textu. Při těchto metodách jsou využívány speciální pomůcky,
pracovní listy a kombinace psaného a mluveného slova.
Dysgrafie
- Porucha se projevuje problémy s psaním, velkou chybovostí v opisu, pomalým
tempem psaní, neúhledným písmem a křečovitou prací s psacími nástroji. Velmi často bývá
spojena s dyslexií jako kombinovaná porucha.
- Práce s dysgrafikem spočívá v posílení hrubé i jemné motoriky, v nutnosti dbát na
správné držení psacího náčiní a v provádění grafomotorických cviků (uvolnění ruky a zápěstí,
obtahování předkreslených tvarů, opis textu aj.). Dítě musí dbát na svůj písemný projev a musí
se samo přičinit o jeho zlepšení. Nutná je tak pozitivní motivace, kdy dítě zná svůj cíl a snaží
se jej dosáhnout.
Dysortografie
- Obtížné zvládání pravopisné normy, záměny zvukově podobných hlásek (b, d; z, s),
chyby v měkčení či neschopnost dodržovat správnou délku samohlásek jsou průvodními jevy
dysortografie. Jedinci s touto poruchou nejsou schopni aplikovat naučená gramatická pravidla
v písemné podobě, mají sníženou schopnost skloňovat a časovat a celkově chybí cit pro jazyk.
Problémy se netýkají veškeré gramatiky, ale pouze specifických dysortografických projevů.
- Náprava spočívá v posilování sluchového porozumění, zrakové paměti a v rozvíjení
jemné motoriky. Speciální cvičení pracují s rozlišováním měkkých a tvrdých slabik,
s opakováním slabik a slov, se sluchovou syntézou (skládáním jednotlivých písmen do slov),
doplňováním písmen do slov aj. U všech cvičení je nezbytné dbát na dostatečnou motivaci žáka,
dostatečný rozbor chyb a vysvětlení, k čemu jsou prováděná cvičení vhodná.
Dyskalkulie
- Předchozí poruchy byly spojeny s mluvenou či psanou formou jazyka. Dyskalkulie je
naopak specifickou poruchou počítání, která se projevuje především v základních početních
operacích; charakteristických příznaků je ale mnohem více.
- Dítě může mít problém se čtením matematických symbolů (někdy nezávisle na čtení
písmen), chybný zápis víceciferných čísel, psaní nepřiměřeně velkých čísel a celková
neúhlednost zápisu. Špatné umisťování matematických znamének pak ovlivňuje celkovou
chybovost výpočtů v písemném počítání, přestože při pamětném počítání žák chyby nedělá.
- Cvičení pro dítě s dyskalkulií spočívají v uvědomění si zapisovaných čísel, nácviku
úhledného zápisu čísel a znamének, práci s geometrickými obrazci, číselnými řadami
a posloupnostmi a s upevněním pravolevé orientace.
K uvedeným specifickým poruchám učení se řadí další, méně zmiňované. Patří zde
především dysmuzie (porucha související s hudebními schopnostmi), dyspinxie.